De kogelgewrichten verbinden de ophangingsfusee (die de wielconstructie ondersteunt) met de onderste/bovenste controle-arm(en). Zij maken vrije beweging van de ophanging mogelijk en helpen bij het sturen van het voertuig.

Kogelgewricht-auto

4 Symptomen van slijtage of defecten

  • De ophanging kan een kloppend en/of piepend geluid maken bij oneffenheden
  • Voertuig kan slingeren
  • Ongelijkmatige slijtage van de banden
  • Volledig falen zal resulteren in de onderste controle-arm steeds losgekoppeld van de ophanging fusee, waardoor het voertuig onbruikbaar

Voorkomen van slijtage van het kogelgewricht

Een belangrijke reden voor voortijdige slijtage van onderdelen is de kwaliteit van de onderdelen. De onderdelen worden tijdens het gebruik intensief belast. Deskundigen zeggen dat de levensduur van het kogelgewricht 40.000 km is, maar slechte kwaliteit van de weg, agressieve rijgewoonten en het niet in acht nemen van onderhoudsbeurt kan dit veel eerder zijn.

Dit betekent dat als het voertuig zeer vaak over kasseien of andere niet zo goed onderhouden wegen wordt gereden, het kogelgewricht sneller kapot zal gaan. Een ander nadeel is dat wanneer de kogelgewrichten roesten, de rubberinlagen verslechteren omdat de stofbescherming die moet beschermen tegen vocht en vuil er niet meer is. De smering spoelt weg en daardoor zullen de kogelgewricht gaan slijten

Reparatie advies voor kapotte kogelgewricht

De hoes moet tijdens onderhoudsbeurten worden geïnspecteerd om er zeker van te zijn dat deze niet gescheurd is. Indien mogelijk, raden wij aan de kogelgewrichten als set te vervangen, vooral bij voertuigen die zwaar gebruikt worden.

In sommige gevallen moet de controle-arm worden vervangen om de stuurkogel te kunnen vervangen. Het vervangen van de kogelgewrichten kan invloed hebben op de uitlijninstellingen. Wij adviseren een vierwieluitlijning wanneer de kogelgewrichten worden vervangen.

Kosten voor het vervangen van een kogelgewricht

Als het alleen om een trekstanguiteinde gaat, kan de garage snel de oorzaak vaststellen. Je moet ook de trekstanguiteinden door een garagebedrijf laten controleren als de auto hard tegen een stoeprand is gebotst en u iets vreemds voelt in de besturing. In de regel duurt het ongeveer een uur om het trekstangeind te vervangen. Het kan ook gebeuren dat er meer tijd nodig is als bouten, moeren of het trekstangeinde sterk verroest zijn en niet meer losgemaakt kunnen worden. De kosten voor het vervangen van een trekstanguiteinde liggen ongeveer tussen 130,- en 200,- euro per kant. De exacte kosten voor een wijziging of reparatie zijn afhankelijk van de fabrikant, de werkuren en de werkplaats. Asmeting en wieluitlijning zijn ook inbegrepen. De kosten voor het uitlijnen en afstellen van de wielen bedragen ongeveer 90 tot 200 euro.