Bent u naar de garage gegaan en heeft u een olievlek gevonden waar uw auto normaal gesproken staat? Dit is niet alleen vervelend om op te ruimen; het duidt op een olielek. Olie dient als smeermiddel voor uw motor en als deze bijna leeg is, kan dit onomkeerbare schade veroorzaken. Er zijn veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat uw motor olie lekt, en het is belangrijk om een monteur te vinden die het probleem goed kan diagnosticeren. Hier zijn een paar redenen waarom auto’s olie lekken.
1. Het oliefilter is niet correct bevestigd
Bij het vervangen van een oliefilter zorgt de monteur ervoor dat uw auto is uitgerust met het juiste type en maat. Als het filter niet correct is bevestigd, kan dit een mogelijke oorzaak van een lek zijn. Als het niet correct is gemonteerd, zal het waarschijnlijk uitblazen tijdens het rijden. Breng het terug naar de winkel waar het oliefilter is vervangen voor reparatie.
2. De oliecarter is beschadigd
Bij een beschadigde oliecarter die een lek veroorzaakt, moet de oliecarter volledig worden vervangen. Het oliecarter bevindt zich aan de onderkant van de motor, dus eventuele olielekkage aan de boven- of voorkant van de motor kan weglopen en eruitzien als een lek in een oliecarter. Het is belangrijk om te controleren of er geen andere lekken zijn voordat u de oliecarter sluit.
3. De pakking van het klepdeksel is beschadigd
Naarmate uw auto ouder wordt en kilometers wint, kunnen de pakkingen verslijten. Een opeenhoping van slib zal de slijtage vergroten, wat leidt tot olielekkage. Dit kunnen ‘sijpelt’ zijn die ervoor zorgen dat u olie ruikt wanneer deze op de hete motor valt, maar u ziet mogelijk niet per se druipsporen op de grond.
Een verouderde klepdekselpakking kan een snel, zichtbaar antwoord zijn bij het zoeken naar de oorzaak van een olielek. Gebruik bij het vervangen van de klepdekselpakking wel hoogwaardige onderdelen. Af en toe wordt er ook siliconen gebruikt om het gebied af te dichten en ervoor te zorgen dat het lek niet doorgaat.
4. De O-ring op de distributeur is versleten
Als u in een veel ouder voertuig rijdt met een olielek, kan de mogelijke oorzaak de O-ring op de verdeler zijn. Dit komt minder vaak voor, maar na verloop van tijd verslijt de O-ring en kan dit leiden tot lekken aan de onderkant van de verdeler. Het vermindert ook het vermogen, de acceleratie en de zuinigheid van de auto, waardoor de rijvaardigheid ernstig wordt aangetast.
5. De achterste hoofdafdichting is versleten
De achterste hoofdafdichting voorkomt dat olie ontsnapt voordat deze de krukas bereikt. Als de motor met een laag oliepeil loopt, kan het rubber uitdrogen en barsten veroorzaken. Dit kan ook worden veroorzaakt door de eenvoudige veroudering van een voertuig. De achterste hoofdafdichting moet regelmatig worden vervangen.