Kan ik blijven rijden met een kapotte bobine? Als de typische symptomen voor een defecte bobine zich tijdens het rijden voordoen, kun je vaak gewoon doorrijden. Gevolgschade kan echter snel optreden, dus moet je snel een afspraak maken voor een onderhoudsbeurt in de garage. Hieronder lees je meer over de mogelijke defecten en de kosten voor het vervangen van de bobine spoelen.
Symptomen defecte bobine
Een defecte bobine kan een aantal symptomen vertonen die variëren afhankelijk van de ernst en locatie van het defect. Als een bobine defect is, zal het motorvermogen waarschijnlijk afnemen. Dit is meestal te wijten aan een storing in de stroom die naar de bobine stroomt. Dit kan resulteren in een vermogensdaling of een laag toerental.
Een ander symptoom is de motor kan moeilijk starten of niet starten. Dit is te wijten aan een gebrek aan stroom die naar de bobine stroomt, wat resulteert in een lager startvermogen. Een defecte bobine kan ook een trillingen in de motor veroorzaken. De trillingen zijn meestal te wijten aan een verstoring in de stroom die naar de bobine stroomt. De trillingen kunnen ook worden veroorzaakt door slecht afgestelde pluggen of een losse verbinding.
Ten slotte kan een defecte bobine ook resulteren in een afwijkende motorafstelling. Als de bobine niet goed functioneert, zal de motor niet goed reageren op het gaspedaal. Dit kan leiden tot onregelmatige vermogensuitgang, waardoor de motor niet goed presteert. Het is belangrijk om te weten dat al deze symptomen meestal duiden op een defecte bobine. Als een van de bovenstaande symptomen optreedt, moet u onmiddellijk contact opnemen met een erkende serviceverlener om het probleem te diagnosticeren en te repareren.
Hoe weet ik of de bobine defect is? Dit zijn de meest voorkomende problemen:
- Motor start niet
- Het voertuig heeft haperende ontstekingen
- Slechte acceleratie of verlies van vermogen
- Motorbesturing schakelt over op noodbediening
- Motorstoringslampje brandt
- Er worden foutcodes gegenereerd
De werking van de bobine
De bobine is een uiterst belangrijk onderdeel van het ontstekingssysteem van voertuigen met verbrandingsmotoren. Het is zijn taak om de hoge spanning op te wekken die nodig is om de ontstekingsvonk voor de verbrandingsmotor te produceren. In het algemeen is het bobineontwerp in de afzonderlijke voertuigen identiek. Binnenin bevinden zich de spoel met de primaire wikkeling, die van dikker koperdraad is gemaakt, en de spoel met de secundaire wikkeling, die van dunner koperdraad is gemaakt en aanzienlijk langer is.
Beide spoelen wikkelen zich rond een gelamineerde ijzeren kern. De draad van de spoelen is geïsoleerd, zodat de spanning niet van de secundaire wikkeling naar de primaire wikkeling kan overspringen, waardoor kortsluiting wordt voorkomen. In de bobine wordt een hoogspanning van ongeveer 15.000 tot ongeveer 30.000 volt opgewekt uit de bestaande 12-volt spanning. Dit wordt via de bougiekabels naar de bougies gedistribueerd en het mengsel van brandstof en lucht in de cilinders kan tot ontbranding worden gebracht.
Oorzaken van een defecte bobine
Net als andere onderdelen van een voertuig is ook de bobine aan slijtage onderhevig. Er kan interne kortsluiting ontstaan of mechanische schade door motortrillingen, verroeste stekkerverbindingen door vochtigheid of verkeerde spanningstoevoer. Er zijn verschillende tekenen die erop wijzen dat een bobine defect is: De auto start niet, de auto accelereert beduidend slechter of de motor hapert. Een hoger brandstofverbruik, een ruw lopende motor of vermogensverlies zijn ook duidelijke symptomen van een defecte bobine. Bij sommige voertuigen gaat het controlelampje voor de motor branden, wordt een foutcode weergegeven of schakelt het motorbesturingsapparaat over op de noodmodus
De kosten voor het vervangen van een defecte bobine
Afhankelijk van het type voertuig, moet je rekening houden met kosten van 60 tot 180 euro per spoel. Bovendien is er de hoeveelheid werk die ermee gemoeid is. De kosten zijn afhankelijk van de kwaliteit, het type en de levering van de onderdelen. Er zijn bobines die geschikt zijn voor meerdere cilinders, andere kunnen slechts één cilinder van stroom voorzien. Het is niet altijd nodig beide tegelijk te vervangen; zij kunnen afzonderlijk worden besteld. Het is beter om het onderdeel in een werkplaats te laten vervangen. Daar kennen de experts het exacte type spoelen en geven zij garantie op het nieuwe onderdeel. Bovendien is het werken aan het ontstekingssysteem niet geheel zonder gevaar; er staat daar een hoge spanning, die voor een leek niet per se gemakkelijk is.