ABS is een afkorting van het antiblokkeersysteem. Het ABS is een van de systemen in uw auto die ervoor zorgt dat u veilig en in controle bent over uw voertuig in geval van nood als gevolg van krachtig remmen.Het eerste symptoom van een probleem met het ABS-systeem is dat het ABS-lampje gaat branden in het instrumentenpaneel in uw dashboard. Lees verder voor meer informatie over hoe een ABS-systeem werkt en de veelvoorkomende oorzaken van het branden van een ABS-lampje.
Niet werkende hydraulische pomp of klep
Het ABS geeft een hydraulische klep vrij om de remvloeistofdruk te verhogen om te voorkomen dat de wielen wrijving met de grond verliezen wanneer het de gegevens van de wielsnelheidssensoren ontvangt.
Deze klep of pomp is gevoeliger voor beschadiging, waarschijnlijk als gevolg van interne slijtage. Een van de oorzaken van deze interne slijtage kan de vuilremvloeistof zijn. Hierdoor kan het ABS-lampje gaan branden.
Defecte wielsnelheidssensor
Een van de verschillende redenen waarom het ABS-lampje gaat branden en blijft branden, is een defecte wielsnelheidssensor. Wielsnelheidssensoren bevinden zich in het midden van het wiel en in sommige gevallen in de transmissie.
Het antiblokkeersysteem is afhankelijk van de gegevens van de wielsnelheidssensor. De wielsnelheidssensoren bepalen de snelheid waarmee de wielen van uw voertuig bewegen. Ze sturen die gegevens naar het ABS, dat na ontvangst van een of meer wielen bepaalt dat een of meer wielen langzamer bewegen in vergelijking met de andere en het de druk van de remvloeistof afneemt.
Hierdoor kunnen de wielen hun beweging hervatten. Als er een probleem is met de wielsnelheidssensor, of het nu bedekt is met vuil van normaal rijden of op de een of andere manier beschadigd is, krijgt het ABS geen gegevens om de beweging van de wielen te regelen.
De wielsnelheidssensor is heel dicht bij het remsysteem gemonteerd, waardoor hij kwetsbaar is voor schade door hoge hitte veroorzaakt door de remmen . Door deze schade aan de wielsnelheidssensor kan het ABS-lampje gaan branden.
Doorgebrande zekering
Zoals de meeste systemen of elektrische componenten, heeft het antiblokkeersysteem zijn eigen zekering. Voordat u probeert dure onderdelen te vervangen of tijd te besteden aan het oplossen van problemen, moet u ervoor zorgen dat de zekering voor het ABS niet is gesprongen of verbrand. Een snelle controle in de zekeringkast kan u veel hoofdpijn besparen.
Defecte ABS-module
Een andere reden waarom het ABS-lampje gaat branden, is dat de ABS-module zelf defect is. Dit kan gebeuren als gevolg van corrosie op de draden, waardoor hun weerstand kan toenemen, waardoor vertragingen of geen communicatie tussen de wielsnelheidssensor en het ABS ontstaan.
Zelfs een kleine hoeveelheid corrosie is voldoende om te voorkomen dat het systeem werkt. In het ergste geval is de vervanging van de computer in de module inbegrepen.
Lage remvloeistof
Zoals het grootste deel van het remsysteem, vertrouwt ook het ABS op hydraulische remvloeistof om de druk te regelen. Een laag vloeistofniveau in het reservoir kan voorkomen dat ABS zijn werk doet, waardoor het ABS-lampje blijft branden. Te veel lucht in het systeem is een andere waarschijnlijke oorzaak.
Kosten defecte ABS-unit
De kosten voor het vervangen van een defecte ABS-unit variëren afhankelijk van het type voertuig. In het algemeen kunnen de kosten oplopen tot zelfs 2000 euro als er gekozen wordt voor een nieuw onderdeel. De kosten zijn afhankelijk van de arbeidskosten en het type ABS-unit dat nodig is. Ook als er speciale gereedschappen nodig zijn om de reparatie uit te voeren, kunnen de kosten oplopen. Een alternatief is om de ABS-unit te laten reviseren dat kan al vanaf 250 euro exclusief montage.