Een katalysator zet de schadelijke uitlaatgassen die door de motor worden geproduceerd om in minder schadelijke emissies voordat ze het uitlaatsysteem van de auto verlaten.
Symptomen van problemen, slijtage of defecten aan de katalysator
- Controleer of het motorlampje gaat branden
- Het voertuig kan de emissie-inspectie niet doorstaan
- Uitlaatgassen kunnen een ongebruikelijke geur hebben
- Het voertuig heeft mogelijk geen stroom
Testen van een katalysator
Het testen van een katalysator wordt uitgevoerd door een professionele technicus. Testen wordt gebruikt om erachter te komen waarom een katalysator defect is. Als u zich geen zorgen maakt over de stroomvoorziening, moet een tegendruktest worden uitgevoerd om te controleren op een aangesloten omvormer.
Reparatieadvies voor een defecte katalysator
Katalysatoren zijn voertuig specifieke onderdelen. We raden aan om een nieuw onderdeel van hoge kwaliteit te gebruiken, wat in veel staten vereist is voor emissiebeheersingsprogramma’s.
Het is erg belangrijk om de winkel te laten identificeren waarom de katalysator defect is. Een storing is bijna altijd het gevolg van een ander probleem, dat, als het niet wordt opgelost, een nieuwe katalysator snel kapot maak.
Diefstal van katalysatoren
Vanwege de waardevolle metalen die een katalysator bevat, is dit tot een nieuw doelwit geworden voor dieven. De palladium en platina krijgen zelfs in kleine hoeveelheden relatief een hoge prijs, waardoor de diefstal van katalysatoren samen met de metaalprijzen gestegen zijn.
Reparatiekosten van een katalysator
De gemiddelde kostprijs van een katalysator ligt tussen 500 en 1000 euro. Dit bestaat uit de materiaalkosten voor de katalysator (400 – 1800 euro) en de arbeidstijd voor het vervangen van de katalysator (100 – 300 euro).
Wanneer de katalysator wordt vervangen, kan het nodig zijn ook de zuurstofsensoren te vervangen. De kosten van de katalysator kunnen variëren naargelang de fabrikant en het model. De vervanging van een katalysator voor een VW Polo, Opel Corsa of Ford Fiesta is meestal minder duur dan voor een BMW 5 Reeks of een Mercedes S-Klasse.
Je kunt geld besparen door een universele katalysator te plaatsen. Hoewel deze altijd afzonderlijk moeten worden aangepast en in bijna alle gevallen moeten worden vast gelast, is de aanschaf aanzienlijk goedkoper. Dit is alleen niet voor elke auto mogelijk.
Kan ik door rijden met een defecte katalysator?
Dat kan, maar dat mag niet. Een defecte katalysator kan de uitlaatgassen niet meer goed reinigen. Dit betekent dat het voertuig niet meer op de weg mag rijden.
Hoe wordt een katalysator vervangen?
Een defecte katalysator moet altijd worden vervangen. Een voertuig kan meer dan één katalysator hebben, het is zeer belangrijk dat de juiste katalysator wordt gespecificeerd bij het bestellen van reserveonderdelen en het installeren van de nieuwe katalysator.
De meeste katalysatoren worden in het uitlaatsysteem geschroefd. Als de katalysator niet met bouten is vastgezet, is hij gelast of op zijn plaats geklemd. Een ingeschroefde katalysator kan worden losgeschroefd. Als een katalysator is gelast, moet in de meeste gevallen de oude eruit worden gesneden en de nieuwe erin worden gelast.
De katalysatoren worden gewoonlijk in de buurt van de motor geplaatst. Sommige worden rechtstreeks in het uitlaatspruitstuk gemonteerd omdat ze het efficiëntst werken wanneer ze warm zijn. Aangezien de katalysator zeer heet kan worden, moet de motor altijd eerst afkoelen voordat hij wordt vervangen.