Als het controlelampje van de koelvloeistof in de auto knippert of gaat branden, wat is dan het gevolg en de oorzaak? Wij hebben de belangrijkste informatie in dit artikel samengevat. Bij de verbranding van brandstof in een verbrandingsmotor komt veel warmte vrij, die via de koelvloeistof rechtstreeks aan de radiator en de omgeving wordt afgegeven. Als het koelvloeistofcontrolelampje echter geel oplicht, kan dit er onder meer op wijzen dat het koelvloeistofpeil te laag is. De handleiding laat zien hoe u het koelvloeistofpeil kunt controleren en zo nodig corrigeren.
Wat kan de oorzaak zijn van het branden van het koelvloeistoflampje?
De motorbesturingseenheid controleert onder meer de koelvloeistoftemperatuur en het koelvloeistofpeil door middel van sensoren. Zodra er zich op dit gebied afwijkingen voordoen, wordt het controlelampje actief. De bestuurder wordt gewaarschuwd, zodat hij het probleem kan verhelpen.
De volgende oorzaken zijn mogelijk voor een actief koelvloeistofcontrolelampje:
- Waterkoeler of radiator lekt
- Koelvloeistof expansievat defect of lek
- Koelwaterslang defect of lek
- Sensor voor koelcircuit defect
- Kabel voor sensoren koelcircuit defect
- Koelvloeistofpomp of waterpomp defect
- Cilinderkoppakking of cilinderkop defect
Om de oorzaak verder te isoleren, moet het koelsysteem in de garage onder druk worden gezet. Dit houdt in dat het systeem onder druk wordt gezet. Hierdoor kan de pakking of kunnen de pakkingen worden gecontroleerd. Als er ergens een scheur of een defecte afdichting is, zorgt de druktest ervoor dat de lekkage aan het licht komt. Als er een lek in het koelsysteem is, moet de oorzaak worden vastgesteld en verholpen.
Is het mogelijk om door te rijden?
Als het controlelampje knippert of geel oplicht terwijl de motor draait, moet eerst het koelvloeistofpeil in het expansiereservoir worden gecontroleerd. Hoe dit precies werkt, waar het reservoir zich bevindt en wat moet worden bijgevuld, is meestal te vinden in de handleiding van het voertuig. Als het peil onder de MIN-markering staat, moet de auto naar de garage worden gesleept. Als er een zeer groot verlies van koelvloeistof is, moet ook de oorzaak worden vastgesteld
Zodra het koelvloeistofpeil daalt, blijft de temperatuur van de koelvloeistof stijgen. Als het controlelampje bij draaiende motor plotseling rood oplicht of knippert, moet de motor onmiddellijk worden afgezet en moet het voertuig ook naar de garage worden gebracht. Anders bestaat het risico van motorschade door oververhitting en kan bijvoorbeeld de pakking van de cilinderkop beschadigd raken.
Door rijden of de auto aan de kant zetten?
Als het probleem zich tijdens het rijden voordoet, houd dan eerst de temperatuur in de gaten. Wordt de grens van 100 graden niet overschreden, dan is een voorzichtige rit bij lage toeren meestal nog mogelijk. Als de motor echter heter wordt, zet u de auto uit en laat u hem afkoelen. De vloeistof begint te koken bij ongeveer 120 graden Celsius. In geval van nood: zet de motor in neutraal en de verwarming op volle toeren! En in noodgevallen werkt mineraalwater of kraanwater ook als koelvloeistof.
Koelwaterslang of radiatorslang kapot? De symptomen, reparatie/vervanging en dreigende kosten samengevat
De koelwaterslangen (radiateurslangen/koelwaterleidingen) zijn een onderdeel van het koelwatercircuit.
Veel voorkomende defecten worden veroorzaakt door marterbeten, oxidatie op de buizen en slangklemmen, onjuiste installatie of poreusheid.
Typische symptomen/verschijnselen van een defecte of lekkende koelvloeistofslang zijn
- Verlies van koelvloeistof (koelvloeistofpeil in het expansiereservoir is laag)
- Plas onder de auto
- Waterdamp uit de motorruimte
- Het controlelampje van het koelvloeistofpeil in de instrumentengroep brandt.
- De motor raakt oververhit (de koelvloeistoftemperatuurmeter geeft een te hoge waarde aan/ bevindt zich in de rode zone)
- Zoetige geur uit de motorruimte
Analyse door controle van het expansievat, controle van de motorruimte op visueel zichtbare schade en sporen van koelwater (rood, blauw of groen)
Doorrijden met een defecte koelvloeistofslang kan leiden tot motorschade.
Repareer of vervang de koelvloeistofslang/koelvloeistofslang - Voer eerst een druktest uit (deze bepaalt waar het lek zich in het koelwatercircuit bevindt).
- Beschadigingen die rechtstreeks aan de slang zijn toegebracht (door marterbeten, enz.) moeten worden hersteld met een nieuwe slang.
- Andere onderdelen moeten misschien eerst worden gedemonteerd.
- Als het probleem wordt veroorzaakt door een loszittende/vastzittende klem, demonteer en reinig dan het gebied en installeer een nieuwe klem (volgens de specificaties van de fabrikant).
- Voorzichtig: Tap de koelvloeistof alleen af als de motor koud is!
- Zodra de slang is vervangen, vult u het systeem opnieuw met nieuwe koelvloeistof en ontlucht u het.
- Voer een laatste lektest uit
Vervangingskosten van een koelvloeistofslang
- De totale kosten kunnen sterk variëren (afhankelijk van de slang/buis en het voertuig)
- Materiaalkosten meestal 30,- tot 350,- Euro
- Kosten voor de nieuwe koelvloeistof (ongeveer drie tot vijf liter tegen een kostprijs van ongeveer 8 à 10 euro per liter)
- Kosten van de vervanging tussen 20 minuten en 2 uur, afhankelijk van de slang/leiding (arbeidskosten tussen 30,- en 200,- Euro)
- Totale kosten van ongeveer 100 tot 600 euro