De distributieketting verbindt de nokkenas met de krukas. Als het kapot gaat, veroorzaakt het ernstige schade aan de meeste motoren. Dergelijke feiten zijn verontrustend. Want er zijn geen vervangingsintervallen voor distributiekettingen. Soms is het zelfs onduidelijk of het voertuig is uitgerust met een distributieketting of een distributieriem.
Symptomen van een defecte distributieketting
Zo herken je tijdig een defecte distributieketting:
- Ratelende ketting bij het starten van de motor of bij een koude start.
- Ratelen, klepperen bij stationair draaien
- Onregelmatige motorloop
- Bericht over motorcontrole in de cockpit
De tekenen zijn niet altijd een defecte distributieketting. Een kapotte spanner kan deze symptomen ook veroorzaken. In ieder geval moet u uw auto zo snel mogelijk naar de werkplaats brengen om het probleem te laten ophelderen. In veel moderne voertuigen kan de automonteur een uitgerekte distributieketting aflezen.
Tip: Het metalen geratel van de ketting treedt meestal op bij een koude motor en verdwijnt wanneer de bedrijfstemperatuur is bereikt. Daarom is het raadzaam om bij de aankoop van een tweedehands auto te luisteren naar de geluiden die uit de motorruimte komen als de motor koud is.
Wanneer moet ik de distributieketting vervangen?
In principe moet de distributieketting onderhoudsvrij zijn, hij moet de hele levensduur van de auto meegaan. Daarom zijn er geen vaste vervangingsintervallen voor de distributieketting, zoals voor de distributieriem. Het kan echter slijten. Aangezien de distributieketting zich op de motor achter de kettingkast bevindt, loopt hij in het motoroliebad. Deze wordt niet alleen gekoeld door de motorolie – de fijne, aan slijtage onderhevige metaalslijtage van de distributieketting en de andere bewegende delen kan ook via het oliecircuit in het oliefilter worden opgevangen.
Bij sommige modellen zijn er problemen geweest met de distributieketting, als gevolg van ontwerpfouten of materiaalfouten. Bij de BMW 116i van de modeljaren 2004 en 2005 bijvoorbeeld kon de distributieketting zonder waarschuwing losraken. De eerste Mini generatie veroorzaakte ook problemen met de distributieketting. Bij de VW EA111-TSI-motoren (1.2 TSI en 1.4 TSI), die in talrijke modellen van Audi, Škoda, Volkswagen en Seat werden ingebouwd, sloeg de ketting af en toe afzonderlijke tanden over bij gebrek aan materiaal.
Hoe werkt een distributieketting
Een distributieketting bestaat volledig uit metaal en is in principe vergelijkbaar met een fietsketting. Op een fiets is de ketting ook verantwoordelijk voor de interactie tussen het pedaal en het wiel. De distributieketting verbindt de krukas met de nokkenas. Dit moet precies getimed worden zodat de slag van de zuigers synchroon loopt met de kleppen. Deskundigen noemen dit de timing.
Net als bij een fiets moet ook de distributieketting correct gespannen zijn. Tegenwoordig worden daarvoor zogenaamde hydraulische kettingspanners gebruikt. Deze passen zich aan via de door de motor opgebouwde oliedruk en compenseren zo automatisch de kleinste verschillen in lengte van de distributieketting.
Kosten voor het vervangen van de distributieketting
De prijzen voor het vervangen van de distributieketting beginnen bij ongeveer 500 euro. De distributieketting zelf kost meer dan 120 €. Naast de distributieketting worden vaak ook andere onderdelen vervangen. In de regel bestaat er voor elk voertuig een complete distributiekettingset, die alle belangrijke slijtageonderdelen op dit gebied en de distributieketting omvat. De prijzen voor een distributiekettingset beginnen rond de 200 €. Daarnaast is er het werk, dat voor de meeste modellen meerdere uren in beslag neemt. Afhankelijk van het voertuig kan een vervanging van de distributieketting tot 2.500 euro kosten