Het roetfilter is een belangrijk onderdeel van elke auto. Het filtert schadelijke stoffen, zoals fijn stof of roetdeeltjes, die dus geen belasting vormen voor het milieu. In het algemeen zijn er twee verschillende soorten roetfilters voor dieselmotoren op de markt. Vooral in een nieuwe auto wordt meestal een zogenaamd “gesloten” roetfiltersysteem ingebouwd. Oudere modellen die achteraf worden ingebouwd, krijgen een “open” deeltjesfiltersysteem. Dit betekent dat het uitlaatgas niet eerst door een filter wordt gevoerd. Een dieselpartikelfilter reinigt zichzelf praktisch en ze redden het meestal zonder reparaties tot de auto wordt gesloopt. In sommige situaties kan het filter echter toch verstopt raken. Snel handelen is vereist om grote schade te voorkomen.

auto-uitlaat-systeem

Herken gemakkelijk verstopte filters

Om een verstopt roetfilter te repareren, moeten de symptomen in een vroeg stadium worden herkend. Vaak is het defect al merkbaar tijdens het rijden, omdat de motorprestaties dan afnemen, soms zelfs aanzienlijk. De auto verbruikt gemiddeld ook aanzienlijk meer brandstof en accelereert veel trager. Als het roetfilter verstopt is, kan motorschade snel het gevolg zijn. Zodra het motorcontrolelampje knippert, is het meestal al te laat. In een dergelijk geval moet de auto snel naar een garage worden gebracht om niet plotseling midden op de weg met motorproblemen te kampen te krijgen. Hoe sneller het defect wordt ontdekt, hoe goedkoper en sneller de reparatie zal zijn.

Oorzaken van een verstopte filter

Elk filter ondergaat een regeneratie. Dit betekent dat de roetdeeltjes, die door het rijden met de auto worden geproduceerd, in het filter worden afgebrand. Uiteindelijk ontstaat er een soort as die achterblijft in het roetfilter. Aangezien eerst een bepaalde drempelwaarde moet worden bereikt om de regeneratie te starten, kan het gebeuren dat de roetdeeltjes of as delen van het filter verstoppen. Bijzonder problematisch zijn hier frequente ritten over korte afstanden waarbij de bedrijfstemperatuur die nodig is om de regeneratie te starten, niet wordt bereikt. Een eenvoudige oplossing voor dit probleem is de auto regelmatig te gebruiken voor langere ritten, zodat het filter kan regenereren. Een groter probleem zijn mechanische storingen, bijvoorbeeld als gevolg van een defect onderdeel. In zo’n geval verstopt het filter plotseling en zonder veel waarschuwing. Dit is vooral verraderlijk als de motor tijdens het rijden vermogen verliest. De auto moet dan onmiddellijk tot stilstand worden gebracht en naar een werkplaats met sleepdienst worden gereden om het defect op te sporen en te verhelpen.

Moet ik hem vervangen, een nieuwe kopen of laten schoonmaken?

Afhankelijk van de ernst van de schade zijn er verschillende manieren om de auto weer rijklaar te maken. Zolang het filter zelf niet beschadigd is, is het mogelijk het te laten reinigen. Veel bedrijven zijn gespecialiseerd in het reinigen van uitlaatsystemen en kunnen het roetfilter relatief goedkoop repareren. Dit werk moet echter beslist worden uitgevoerd door gekwalificeerd personeel, aangezien de gevoelige mechanica snel kan worden beschadigd door een verkeerde behandeling of een onzorgvuldige beweging. Als het filter al te vuil of beschadigd is, kan het in sommige gevallen worden vervangen door een gebruikt filter. Deze worden natuurlijk schoongemaakt en geïnspecteerd voordat ze worden verkocht. Een nieuwe roetfilter kan enkele duizenden euro’s kosten. Afhankelijk van het voertuigmodel, kan het soms moeilijk zijn om een vervangingsmodel te krijgen.