Trillingen, druk en wrijvingswarmte zijn de redenen waarom de koppeling het meest belaste aandrijvingsonderdeel is. Er is geen regel voor wanneer een koppeling kapot gaat, dat hangt vooral af van het gedrag van de bestuurder. Bij goed rijgedrag kan een koppeling meer dan 200.000 kilometer zeer goed presteren, maar hij moet wel minstens 100.000 kilometer meegaan.

Eén ding is zeker: hoe ouder de auto, hoe groter de kans op een defecte koppeling. Hoe je kun zien dat je koppeling niet meer goed werkt, leggen wij hier uit!

koppeling-auto

Oorzaken: De koppeling is eigenlijk een robuust onderdeel

Zelden is het materiaal de schuldige. Vooral met hoogwaardige originele onderdelen kan een koppeling gemakkelijk meegaan tot de auto met pensioen gaat. Het is eerder de rijstijl die er vaak de oorzaak van is dat het onderdeel te lijden heeft – zo wordt het lang laten knarsen van de koppeling na het schakelen beschouwd als ongewone stress. Dit komt omdat het conventionele schakelproces geen enkele druk uitoefent op een koppeling.

Zelfs als de koppeling niet volledig wordt ingedrukt, kan dit tot schade leiden omdat de afzonderlijke koppelingsdelen niet volledig worden gescheiden. Ook hier beginnen ze te slepen en meer te slijten. Als je de koppeling intrapt terwijl u bij een verkeerslicht wacht tot het licht groen wordt, moet je ook niet verbaasd zijn als het materiaal vroeg begint te rebelleren – dit zet de membraanveren onnodig onder spanning. Het is beter om de koppeling tijdens het wachten te ontkoppelen en pas weer in te schakelen bij het starten.

Eerste tekenen van een defecte koppeling

Ondanks alle inspanningen kan een koppeling uiteindelijk de geest geven. De eerste tekenen hiervan zijn versnellingen die moeilijk te veranderen zijn. De koppeling moet ook worden onderzocht als er ongewone geluiden worden gemaakt bij het schakelen. Een ander eerste teken is het drukpunt, dat niet meer gemakkelijk te vinden is, wanneer de koppeling aangrijpt bij het starten.

Als de koppeling niet meer goed werkt, kan de motor zijn vermogen niet meer volledig ontwikkelen. Het is zeker defect als de koppeling vaak slipt bij het wegrijden en de motor toch niet afslaat wanneer hij probeert te versnellen. Dit kan gevaarlijk zijn op de weg als de motor spint of zijn tractie verliest – bijvoorbeeld bij het inhalen. In dat geval moet zeker een werkplaats worden bezocht.

Zo controleert je of de koppeling defect is

Als je niet zeker weet of de problemen die je hebt opgemerkt daadwerkelijk met de koppeling te maken hebben, kun je daar met een eenvoudige test achter komen. Breng de auto daartoe naar een plaats waar geen andere weggebruikers in gevaar worden gebracht of worden gehinderd. Daar kun je de volgende stappen proberen:

  • De handrem moet aangetrokken zijn.
  • De motor is gestart.
  • De derde of vierde versnelling is ingeschakeld.
  • De koppeling wordt langzaam losgelaten zonder gas te geven.

Als de koppeling werkt, zal de motor uiteindelijk afslaan naarmate de voet van het koppelingspedaal komt. Dit gebeurt niet met een defecte koppeling. Dan moeten ze dringend naar de werkplaats voordat er iets op de weg gebeurt of de transmissie daardoor beschadigd raakt. Want dan zal de reparatie nog duurder zijn dan de reparatie van de koppeling.

Hoeveel kost het om een defecte koppeling te repareren?

Hoeveel geld je moet uitgeven aan een nieuwe koppeling hangt af van een paar factoren. Een nieuwe koppeling kost tussen de 100 en 400 euro. Afhankelijk van het automodel kunnen de kosten hoger zijn. Daarbij komen nog de werkuren die in de werkplaats moeten worden doorgebracht. Daar komt nog eens 200 tot 400 euro bij – of zelfs meer voor meer ongebruikelijke voertuigen. Er zijn ook modellen waarbij de koppeling en de versnellingsbak moeten worden verwijderd.