Voertuigen met het extra voordeel van bandenspanningscontrole kunnen de bestuurder vertellen wanneer de luchtdruk in een band te hoog of te laag is en, in sommige voertuigen, wat de exacte bandenspanning te allen tijde is. Fabrikanten gebruiken sensoren in de wielen om draadloos te communiceren met de controlemodule van het bandenspanningscontrolesysteem, en deze module zal het waarschuwingslampje laten branden wanneer er een probleem is met de bandenspanning. Hoewel dit handig is, bevinden de sensoren van het bandenspanningscontrolesysteem (TPMS) zich in een kwetsbare positie en kunnen ze defect raken als gevolg van normaal rijden over hobbelige wegen.

Hoe werken de sensoren voor bandenspanningscontrole?

De controlemodule van het TPMS-systeem (Tyre Pressure Monitoring System) ontvangt altijd informatie van de bandenspanningscontrolesensoren wanneer de auto aan staat. In de meeste voertuigen is het enige doel van de TPMS-regelmodule het laten oplichten van het TPMS-waarschuwingslampje wanneer de band een te lage of te hoge bandenspanning heeft. De sensoren in de band zijn ingebouwd bij de luchtstangen en passen hun uitgangssignaal automatisch aan wanneer de druk in de band verandert.

Wat zijn de symptomen van een slechte bandenspanningscontrolesensor?
Wanneer een bandenspanningscontrolesensor defect raakt, herkent de controlemodule van het bandenspanningscontrolesysteem een verlies in communicatie en gaat het waarschuwingslampje branden dat de storing aangeeft. Dit is meestal het geval. De bandenspanningscontrolesensor kan echter ook defect raken door onjuiste bandenspanningen door te geven. Dit kan ertoe leiden dat een lekke band niet wordt herkend, of dat een goed opgepompte band een waarschuwing voor een te lage of te hoge bandenspanning geeft.

Kan ik rijden met een slechte bandenspanningscontrolesensor?

Het TPMS-waarschuwingslampje gaat altijd branden, maar dat betekent niet dat het genegeerd moet worden. Het lampje is bedoeld om u te waarschuwen voor leeglopen van de band voordat er schade aan de band of het wiel ontstaat, en om onveilig rijden te voorkomen wanneer een band lek raakt. Wanneer het lampje gaat branden, moet u aan de kant gaan staan en de bandenspanning onmiddellijk controleren wanneer het veilig is om dat te doen

Hoe vaak moeten de bandenspanningscontrolesensoren worden vervangen?

Zoals eerder gezegd, komt dit regelmatig voor. Dit is misschien wel het meest voorkomende waarschuwingslampje op de instrumentengroep, maar dat betekent niet dat het lampje onmiddellijk moet worden vervangen. In bijna alle gevallen gaat het lampje uit enkele minuten nadat de luchtdruk in alle vier of zes banden is bijgesteld. Dan blijft er een relatief klein aantal keren over dat de TPMS-sensor(en) opnieuw moet(en) worden ingeleerd of vervangen. Ook dit komt vaak voor, vooral als de wegen in de buurt van het voertuig kuilen en hobbels hebben, en bij alle voertuigen met TPMS moeten de sensoren uiteindelijk worden vervangen

Hoe worden problemen met de bandenspanningscontrolesensor gediagnosticeerd?

Na het controleren van de luchtdruk zal de monteur een diagnostisch scanapparaat moeten aansluiten om eerst de wielsensoren te testen. In sommige voertuigen zullen de sensoren geen OBD-II-code plaatsen die de technicus naar de defecte bandenspanningssensor leidt, en die moeten manueel worden gecontroleerd. De banden kunnen één voor één worden opgepompt en leeggepompt, en de sensor die de verandering niet registreert is defect, of een draadloze scanner kan worden gebruikt om te proberen contact te maken met de individuele sensoren bij elk wiel.

Hoe worden de sensoren voor bandenspanningscontrole vervangen?
Het vervangen van de sensor is vergelijkbaar met het vervangen van een band, met een extra stap. De originele band, mits in goede staat, kan worden hergebruikt, maar het wiel en de band moeten worden gescheiden. Het wiel wordt van het voertuig verwijderd, de band wordt van het wiel gehaald en de sensor wordt aan de binnenkant van het wiel verwijderd door de zeskantsmoer aan de buitenkant los te maken. Zodra de nieuwe sensor is geïnstalleerd, kan de band worden vervangen en wordt de bandenspanning op alle vier of zes banden aangepast aan de fabrieksspecificaties. Zodra het wiel weer op het voertuig zit, worden de wielmoeren of wielbouten op de fabrieksspecificaties aangedraaid en wordt er een korte afstand met het voertuig gereden of worden de sensoren handmatig opnieuw ingeleerd.

Aanbevelingen voor problemen met de bandenspanningscontrolesensor

We raden altijd aan om contact op te nemen met het reparatiecentrum waar de banden het laatst zijn gemonteerd. Hoewel de bandenspanningssensoren vrij goedkoop zijn, is het het beste om gebruik te maken van de garantie indien deze is aangeschaft.

Waar u op moet letten bij problemen met de bandenspanningscontrolesensor

Het is van essentieel belang dat u weet waar u de informatie over de bandenspanning kunt vinden voor de auto waarin u rijdt, voor het geval u de banden moet controleren, oppompen of laten leeglopen. De informatie is waarschijnlijk te vinden op de deurstijl van de bestuurder, in het tankdeksel of in de gebruikershandleiding. Als u een band oppompt tot de maximaal toegestane limiet die op de zijwand is afgedrukt, zal de band telkens ten onrechte te hard worden opgepompt

Waar moet je op letten bij problemen met de bandenspanningscontrolesensor

Het is van essentieel belang dat u weet waar u de informatie over de bandenspanning kunt vinden voor de auto waarin u rijdt, voor het geval u de banden moet controleren, oppompen of leeg laten lopen. De informatie is waarschijnlijk te vinden op de deurstijl van de bestuurder, in het tankdeksel of in de gebruikershandleiding. Als u een band oppompt tot de maximaal toegestane limiet die op de zijwand is afgedrukt, zal de band telkens ten onrechte te hard worden opgepompt.

Kan ik een bandenspanningscontrolesensor zelf vervangen?

De luchtdruk in de banden controleren is iets wat iedereen kan doen, en dit lost de meeste problemen met het TPMS-waarschuwingslampje op. Als een band echter lek raakt zonder dat het TPMS-waarschuwingslampje wordt weergegeven, of als het waarschuwingslampje niet uitgaat bij de juiste bandenspanning, moet de diagnose worden uitgevoerd met een professionele scanner, en is voor het vervangen van de bandenspanningssensoren professionele apparatuur nodig

By admin