Over het algemeen verwijst de term “misfire” naar een onvolledig verbrandingsproces in de cilinder. Wanneer dit ernstig genoeg wordt, zal de bestuurder een schokkende actie van de motor en/of aandrijflijn voelen. Vaak brengt de eigenaar het voertuig naar een garage met de klacht dat de timing “niet goed” is. Dit is gedeeltelijk juist omdat een misfire een verkeerd getimede verbranding inhoudt. Maar een verkeerd ontstekingstijdstip is slechts één van de redenen waarom een ontstekingsfout kan optreden, en niet de meest waarschijnlijke.
Ontstekingsfout
Een probleem met het ontstekingssysteem is een van de meest voorkomende redenen voor een ontstekingsfout. Naarmate de bougies, bougiekabels, verdelerkap en -rotor en bobine na verloop van tijd verslijten, komt hun vermogen om de vonk over te brengen die nodig is om het lucht-brandstofmengsel in de verbrandingskamers te doen ontbranden, in het gedrang. In het beginstadium zal de vonk alleen maar zwakker zijn en zal het eigenlijke misfire subtiel zijn. Naarmate de ontstekingscomponenten verder verslijten, zal de misfire intenser worden en kan het verbrandingsproces volledig onderbroken worden. Dit zal een ernstige schok of schok in de werking van de motor veroorzaken (de motor kan zelfs terugslaan via het luchtinlaatsysteem, wat een luide “pop” veroorzaakt).
Verkeerde verhouding lucht en brandstof
De magere misfire is een andere veel voorkomende reden voor een “missende” motor – deze is te wijten aan een onevenwichtige lucht/brandstof verhouding (te veel lucht/te weinig brandstof). Aangezien een motor een rijker (meer brandstof) mengsel nodig heeft voor een soepel stationair draaien, kan dit probleem meer merkbaar zijn wanneer de auto stationair draait. Het magere misfire kan afnemen of verdwijnen naarmate het motortoerental toeneemt omdat de efficiëntie van de volumetrische stroom in de verbrandingskamers drastisch toeneemt. Dit is een van de redenen waarom een voertuig meer kilometers haalt op de snelweg dan in de stad. Een EGR klep die vastzit, een lekkende inlaatspruitstuk pakking, een defecte Mass Air Flow Sensor, een zwakke of falende brandstofpomp, of een verstopt brandstoffilter zijn enkele van de vele oorzaken voor een mager misfire.
Mechanisch misfire
Mechanische problemen kunnen ook leiden tot een motor misfire. Veel voorkomende oorzaken van een mechanisch misfire zijn versleten zuigerveren, kleppen, cilinderwanden of nokkenassen; een lekkende koppakking of pakking van het inlaatspruitstuk; beschadigde of gebroken tuimelaars; defecte brandstofinjectoren (en/of de elektronica die ze aanstuurt); en een slippende of verkeerd gemonteerde distributieriem of distributieketting. Over het algemeen heeft dit type ontstekingsfout meer het gevoel van een “dreun”. Het is meestal merkbaar ongeacht het motortoerental; het kan zelfs erger worden naarmate het motortoerental toeneemt.
Ontsteking van de aandrijflijn
Soms heeft de motor niets te maken met een misfire. Een veel voorkomende oorzaak van “schokkerige” prestaties die aanvoelen als een misfire is een probleem in de transmissie en zijn vermogen om goed op- of terug te schakelen. Als het misfire optreedt bij hogere snelheden, kan het een probleem zijn met de werking van de overdrive versnelling of een klapperende koppeling in de Lockup Torque Converter. Als de auto schokt of aanvoelt alsof hij “mist” tijdens het vertragen, kan dit te wijten zijn aan hard terugschakelen van de transmissie, slecht kromgetrokken rotors, onronde remtrommels en/of vastzittende remblokken of remschoenen.
Zorg ervoor dat u het voertuig goed laat inspecteren om de hoofdoorzaak van het ontstekings problemen te bepalen. Er zijn hele motoren vervangen om een mechanisch ontstekingsprobleem op te lossen dat ten onrechte in de tussenbak, de transmissie, de aandrijfas of het voor- of achterdifferentieel was geworteld.