P0171-Fuel System Too Lean (Bank 1)

P0171 -Brandstofsysteem te mager (Bank 1) / Fuel System Too Lean (Bank 1)

Wat betekent de P0171-code?

Verbrandingsmotoren werken het beste als ze een specifieke verhouding van lucht tot brandstof (ongeveer 14,7 delen lucht op 1 deel brandstof) in het brandstofmengsel behouden. Om de motor goed te laten draaien,  meet de ECU het zuurstofgehalte in de uitlaat met zuurstofsensoren en past het mengsel aan door indien nodig meer of minder brandstof in te spuiten. Als deze aanpassingen te groot worden, wordt er een foutcode ingesteld.

Wanneer de P0171-code wordt ingesteld, detecteren de zuurstofsensoren te weinig zuurstof in de uitlaat (“arm” lopen) en voegt de regeleenheid meer brandstof toe dan normaal om het juiste lucht / brandstofmengsel te behouden.

  • Rijk mengsel = te veel brandstof, niet genoeg lucht
  • Mager mengsel = te veel lucht, niet genoeg brandstof

P0171 Symptomen

  • Controleer of het motorlampje gaat branden
  • Prestatieproblemen, zoals een gebrek aan kracht bij het accelereren en wat “hoesten” of overslaan
  • Het voertuig kan problemen hebben met stationair draaien, vooral wanneer het warm is of wanneer u voor een stoplicht zit

Laat dit probleem diagnosticeren door een professionele autogarage.

Veelvoorkomende problemen die de P0171-code activeren

Veel voorkomende verkeerde diagnose voor de P0171-code

  • Zuurstofsensoren

Vervuilende gassen uitgestoten

  • NOX (stikstofoxiden): een van de twee ingrediënten die bij blootstelling aan zonlicht smog veroorzaken
  • HC’s (koolwaterstoffen): Onverbrande druppeltjes ruwe brandstof die ruiken, de ademhaling beïnvloeden en bijdragen aan smog

P0171 Diagnostische theorie voor winkels en technici

Wanneer een voertuig de foutcode P0171 heeft, betekent dit dat de computer het mengsel tussen lucht en brandstof niet langer automatisch kan aanpassen. Code P0171 is van toepassing op 4-cilindermotoren (Bank 1), aangezien deze over het algemeen maar één bank hebben. Als u een V6- of V8-motor heeft, kunt u ook een P0174-code krijgen die verwijst naar Bank 2.

Wanneer de code zegt dat het brandstofsysteem “te mager” is, betekent dit dat de computer steeds meer brandstof heeft toegevoegd, wat Long Term Fuel Trim wordt genoemd. Idealiter zou de brandstofversnelling op lange termijn in de buurt van 1 tot 2 procent moeten zijn. Wanneer een code P0171 is ingesteld, betekent dit dat de Fuel Trim ergens van 15 procent tot wel 35 procent wordt gecompenseerd. Wanneer dit gebeurt, weet de computer dat er een onjuiste toestand is in de bediening van het brandstofsysteem.

De eerste stap bij de diagnose van een code P0171 is om naar minimaal drie bereiken van de Long Term Fuel Trim-nummers op een scanner te kijken. Controleer de idle-waarde – 3000 RPM onbelast en 3000 RPM met ten minste 50 procent belasting. Controleer vervolgens de stilstaand frame-informatie voor de code om te zien welk bereik (en) mislukt en wat de bedrijfsomstandigheden waren.

Waarom zijn een P0171-code en het uitvoeren van “te mager” van belang?

“Lean” rijdende auto’s en lichte vrachtwagens zijn zeer vervuilende voertuigen. De meeste NOx-vervuiling, die giftig is en astma kan veroorzaken, wordt veroorzaakt door voertuigen die te mager rijden. Een slank rijdende auto kan ook een fout maken, waardoor ruwe brandstof (HC’s) in de katalysator terechtkomt, wat kan resulteren in interne schade en in de atmosfeer. Wanneer u zich achter een auto of vrachtwagen bevindt die niet goed brandt, worden uw ogen verbrand. Ter vergelijking: een ‘rijk’ draaiende motor (een die daardoor niet ontbrandt) heeft geen geur (CO is reukloos) of je kunt een geur van rotte eieren ontdekken, dit is zwaveldioxide dat wordt geproduceerd door de katalysator.

P0171 is geen probleem met de zuurstofsensor. Voordat een P0171-code mogelijk is, heeft de computer eerst een reeks tests uitgevoerd om de metingen van de zuurstofsensoren te valideren. Omdat de zuurstofsensoren hun gereedheidstests doorstaan ​​en geen codes hebben ingesteld, keek de computer vervolgens naar de Fuel Trim-aanpassing. Toen de computer vaststelde dat het lucht-brandstofmengsel te mager was, stelde hij de P0171-code in.

Wat zijn enkele veelvoorkomende oorzaken van code P0171?

Controleer altijd of er geen PCM-software-update nodig of beschikbaar is. Als de motor van het voertuig verslijt, compenseert de brandstofkaartsoftware van de PCM deze toestand vaak onnauwkeurig. Het brandstofmengsel wordt mager en uiteindelijk wordt de code ingesteld.

Een vacuümlek is heel gebruikelijk. Het kan een gescheurde PCV-slang zijn, een gescheurde luchtinlaatklep of zelfs een kapotte afdichting op de peilstok (de peilstok maakt deel uit van het PCV-systeem en als deze niet afdicht, komt er te veel niet-gemeten lucht in de motor). Sluit een vastzittende / lekkende EGR-klep of lekkende EGR- of inlaatspruitstukpakking niet uit. Als het een V6- of V8-motor is en de code slechts aan één kant / bank staat, kan het een defecte inlaatspruitstukpakking of een gebarsten / lekkend spruitstuk zijn.

Wat als er geen vacuümlek is en de codes P0171 zijn ingesteld?

Een “onder-rapporterende” massale luchtstroomsensor kan een veelvoorkomende oorzaak zijn van een code P0171. In wezen betekent dit dat de luchtstroomsensor de computer vertelt dat er veel minder lucht de motor binnenkomt dan in werkelijkheid het geval is.

Omdat de zuurstofsensoren de computer vertellen dat er meer brandstof nodig is, zorgt dit voor verwarring in de computer omdat de massale luchtstroomsensor nog steeds zegt dat er te weinig lucht is en de zuurstofsensor meldt dat het mengsel nog steeds te mager is. De computer probeerde te compenseren, maar aangezien resolutie onmogelijk is, stelt hij de code in. Het is belangrijk om te herhalen dat de zuurstofsensoren nauwkeurig zijn – het brandstofmengsel is te mager. In dit geval geeft de luchtstroommeter of -sensor onnauwkeurig de werkelijke hoeveelheid lucht aan die de motor binnenkomt.

Hoe weet ik of het probleem de luchtmassameter is?

Er is een zeer effectieve “waarheidstest” voor elke massale luchtstroomsensor. Start de motor, laat deze stationair draaien en controleer vervolgens de luchtdruk op de scantoolgegevens. Als de aflezing ongeveer 26,5 Hg is en u bevindt zich dicht bij zeeniveau, weet u dat u een defecte luchtstroommeter heeft, omdat deze aangeeft dat u zich op ongeveer 4500 voet boven zeeniveau bevindt. (Deze conversietabellen zullen helpen.) Wanneer de massale luchtstroomsensor deze barometrische meting ziet, past hij zijn luchtdichtheidstabel aan en vervolgens “onder rapporten” de werkelijke hoeveelheid lucht die de motor binnenkomt. Het doet dit omdat de barometrische druksensor eigenlijk deel uitmaakt van de massale luchtstroomsensor.

Soms raken de luchtstroomsensor en de detectiedraad bedekt met vuil, stof of olieresten, wat ook een P0171 kan veroorzaken. Het reinigen van de sensor kan problemen een tijdje uithouden, maar uiteindelijk moet de MAF-sensor worden vervangen. Zorg er altijd voor dat het luchtfilter en zijn behuizing vuil-, stof- en olievrij zijn. Als u het filter en de behuizing naar behoefte reinigt en vervangt, voorkomt u dat de nieuwe MAF defect raakt.

Aanvullende oorzaken van code P0171

  • Een verstopt brandstoffilter of een slecht functionerende brandstofpomp kan de P0171-code instellen. De computer hoort (nauwkeurig) van de zuurstofsensor dat het brandstofmengsel te mager is, dus de computer blijft de hoeveelheid brandstof die in de verbrandingskamers wordt afgegeven, verhogen. Maar in dit geval kan het brandstofsysteem de hoeveelheid brandstof niet verhogen.
  • Als u het probleem nog steeds niet kunt vinden, controleer dan of de brandstofdruk en -afgifte voldoen aan de specificaties. Als de brandstofdruk en het volume in orde zijn, kijk dan naar de injectoren en voer een druppel- en / of stroomtest van de injector uit om te zien of ze voldoende brandstof kunnen leveren. Vervuild / vervuild gas kan zeker injectoren verstoppen en deze magere codes activeren.