P0420-Catalyst System Efficiency Below Threshold

P0420 wordt gedefinieerd als een efficiëntie van het katalysatorsysteem onder de drempelwaarde

OBD II P0420 – Brandstofvolumeregelaar Regelcircuit /
Katalysatorsysteemefficiëntie onder drempelwaarde

P0420 Symptomen

  • Controleer of het motorlampje gaat branden
  • In de meeste gevallen worden er geen ongunstige omstandigheden opgemerkt door de bestuurder
  • In sommige gevallen kunnen er prestatieproblemen zijn die door de bestuurder worden opgemerkt, zoals een gebrek aan vermogen van een beperkte en / of beschadigde katalysator

Veelvoorkomende problemen die de P0420-code activeren

  • Inefficiënte katalysator (en)
  • Defecte zuurstofsensor (en) voor of achter
  • Mislukte motoren

Veel voorkomende verkeerde diagnoses

  • Zuurstofsensoren

Vervuilende gassen uitgestoten

  • HC’s (koolwaterstoffen): onverbrande druppels ruwe brandstof die ruiken, de ademhaling beïnvloeden en bijdragen aan smog
  • CO (Koolmonoxide): gedeeltelijk verbrande brandstof die een reukloos en dodelijk giftig gas is
  • NOX (stikstofoxiden): een van de twee ingrediënten die bij blootstelling aan zonlicht smog veroorzaken

Opmerkingen

  • Volkswagen, Audi, Dodge en Toyota hebben de dekking van hun katalysator voor veel van hun voertuigen uitgebreid. 
  • De meeste Toyota-voertuigen hebben een OEM-katalysator nodig, vooral als er een Catalyst-gerelateerde software-update vereist is. Toyota-voertuigen stellen de P0420-code meestal opnieuw in, tenzij een OEM-katalysator als vervanging wordt gebruikt. Het is gebruikelijk dat monteurs alle zuurstofsensoren alleen vervangen om te ontdekken dat het Toyota-voertuig een OEM-katalysator nodig heeft.
  • Als u een dealer belt om te informeren naar de garantie, houd dan uw VIN-code klaar om te worden gecontroleerd in de database van de fabrikant. Als u gewoon belt om te vragen wat er wordt gedekt, zal de dealer u meestal alleen de minimale dekking vertellen. U moet proactief zijn en een serviceschrijver, niet een telefoonreceptionist, vragen om uw VIN-code te controleren voor de meest actuele garantie-informatie.

De basis

De katalysator ziet eruit als een uitlaatdemper. Het is typisch een roestvrijstalen behuizing over een keramische honingraatkern. De katalysator zelf is gemaakt van platina, palladium of rhodium, allemaal zeldzame metalen, en daarom zijn katalysatoren zo duur. Deze elementen verminderen de toxiciteit van schadelijke uitlaatgassen die uit de uitlaatpijp worden verdreven. Katalysatoren zijn tamelijk efficiënt, maar als het motoronderhoud wordt verwaarloosd of een motor “ruw” mag lopen, kan er schade optreden, met dure reparaties tot gevolg. Om de katalysator te vervangen, wordt het voertuig opgetild om toegang te krijgen tot de onderkant. De omvormer is verwijderd uit het uitlaatsysteem en de nieuwe katalysator is geïnstalleerd.

Wilt u meer weten?

De katalysator is een geavanceerd naverbrandingsapparaat dat is ontworpen om de verbranding van de uitlaatgassen die erdoorheen gaan te voltooien. Het is een roestvrijstalen container met een in- en uitlaatpijp die op een geluiddemper lijkt. Binnenin is de katalysator een keramische monolithische structuur met honingraatachtige passages die er doorheen lopen. Deze structuur heeft verschillende secties, bedden genaamd, die dun bedekt zijn met zeldzame metalen, die reageren met de verbindingen in de uitlaatgassen om het verbrandingsproces te voltooien, waardoor de uitlaatgassen worden gereinigd van schadelijke emissies.

  • Het eerste deel van de katalysator wordt het reductiebed genoemd en is gecoat met rhodium. Het wordt het reductiebed genoemd omdat het bedoeld is om de NOx-gassen terug te brengen tot onschadelijke stikstof en zuurstof.
  • Het volgende deel van de katalysator is het zuurstofopslagbed, dat is bekleed met cerium. Het doel is om een ​​ideaal zuurstofniveau te behouden voor gebruik aan de achterkant van de converter. Het doet dit door de zuurstof op te slaan en af ​​te geven die vrijkomt bij de reductie van NOx in het vorige reductiebed.
  • De zuurstof is dan beschikbaar voor gebruik in het uiteindelijke oxidatiebed, dat is bekleed met platina en palladium. Het doel van het oxiderende bed is om de verbranding van CO te voltooien door zuurstof toe te voegen. Het oxiderende bed gebruikt ook zuurstof om de ruwe HC’s te verbranden die nog in de uitlaatgassen achterblijven.

P0420 Diagnostische theorie voor winkels en technici

De P0420-code wordt ingesteld wanneer de Catalyst-monitor een afname van de spanning van de achterste zuurstofsensor (en) en een toename van de schakelactiviteit ziet – van rijk naar mager naar rijk, enz. – die sterk lijkt op de voorste zuurstofsensor (en) gedurende de tijd dat de computer de monitortest van de katalysator activeert. De spanningsdrempel is meestal minimaal 650 millivolt, wat duidt op een laag zuurstofniveau. Als de spanning te ver onder het minimum van 650 millivolt komt, duidt dit op een hoger zuurstofniveau. Dit betekent dat niet alle zuurstof wordt verbruikt door het verbrandingsproces of door het naverbrandingseffect van de katalysator. Als het zuurstofniveau te hoog wordt, het betekent dat het opslagbed van cerium of zuurstof zover is afgebroken dat het niet langer in staat is om zuurstof op te slaan die ontstaat door de reductie van NOx (stikstof en zuurstof). Deze zuurstof is essentieel voor het oxidatiebed aan de achterkant om de omzetting van CO in CO2 en HC’s in H20 en CO2 te voltooien.

Diagnose van de P0420-code

  • Haal de code op en noteer de informatie over het stilstaand beeld om te gebruiken als basislijn om eventuele reparaties te testen en te verifiëren.
  • Als er misbaksels, ontstekings-, brandstof- en / of inlaatproblemen zijn, moeten deze worden gerepareerd voordat de katalysatorcode wordt geadresseerd. Elke ontstekings-, ontstekings- en / of brandstofsysteemprobleem zal een katalysator snel ruïneren. Ze zijn in de eerste plaats vaak de oorzaak van code.
  • Maak een testrit met het voertuig bij of in de buurt van de toestand van het stilstaand frame om te controleren of de achterste zuurstofsensor voor katalysatorbewaking de voorste zuurstofsensor weerspiegelt en / of de drempel van 650 millivolt niet bereikt tijdens cruise-omstandigheden van 55-60 MPH. Als een van deze voorwaarden gemakkelijk kan worden geverifieerd, is de katalysator defect.
  • Als er enige twijfel bestaat over de toestand van de voorste en / of achterste zuurstofsensoren, controleer dan de Mode 6-gegevens voor alle zuurstofsensormonitortests. Als een van de voorste of achterste zuurstofsensoren de Mode 6-tests nauwelijks doorstaat, wis dan alle codes en voer een rijcyclus uit om te zien hoe goed de voorste en achterste zuurstofsensoren hun Mode 6-tests doorstaan. Ze moeten de Mode 6-tests met vlag en wimpel doorstaan, anders verwarren ze de OBD-II-diagnosesoftware en activeren ze mogelijk een valse code P0420. Dit is een belangrijk concept, want als de voorste zuurstofsensor traag is en nauwelijks de monitortests doorstaat, kan het de computer voor de gek houden door te denken dat de katalysator defect is, omdat de computer gewoon kijkt hoe nauwkeurig de schakelsnelheid van de voorste zuurstofsensor zich verhoudt tot de schakelsnelheid van de achterste Monitoring Oxygen-sensor.
  • Als de Catalyst defect is, controleer dan of er software-updates zijn voor de aandrijflijncomputer. Veel van de met OBD II uitgeruste voertuigen hebben software-updates nodig wanneer de katalysator wordt vervangen.