P0442 – Evaporative Emission Control System Leak Detected (Small Leak)

Onze auto-experts hebben de volgende informatie over de diagnostische probleemcode P0442 samengesteld. We hebben de algemene symptomen vermeld die optreden wanneer deze code wordt ingesteld, samen met de frequente reparaties die de problemen met betrekking tot de P0442-code verhelpen.

  • OBD II P0442

Foutcode Definitie

  • Storing verdampingssysteem, klein lek

Symptomen

  • Controleer of het motorlampje gaat branden
  • In de meeste gevallen worden er geen ongunstige omstandigheden opgemerkt door de bestuurder
  • In sommige gevallen kan er een merkbare brandstofgeur zijn die wordt veroorzaakt door het vrijkomen van brandstofdampen

Veelvoorkomende problemen P0442-code

  • Defecte of beschadigde tankdop
  • Vervormde of beschadigde vulpijp brandstoftank
  • Klein scheurtje of gaatje in de slang (en) van het verdampingssysteem en / of de koolstofhouder
  • Pakking of afdichting van de eenheid voor het verzenden van brandstoftank defect
  • Kleine split in een naad van de Carbon Canister
  • Defecte verdampingsontluchtingsklep en / of verdampingsdoorspuitklep
  • Defecte of beschadigde brandstoftank
  • Defecte druksensor brandstoftank
  • Defecte lekdetectiepomp
  • Iets losse en / of versleten klemmen of geharde O-ringen overal in het EVAP-systeem

Veel voorkomende verkeerde diagnoses

  • Tankdop
  • Evaporative Purge Valve
  • Verdampingsventiel

Vervuilende gassen Uitgedreven

HC’s (koolwaterstoffen): onverbrande druppels ruwe brandstof die ruiken, de ademhaling beïnvloeden en bijdragen aan smog.

De basis

Het verdampingsbeheersingssysteem (EVAP) vangt alle ruwe brandstof op die verdampt uit het brandstofopslagsysteem (bijv. De brandstoftank, vulhals en tankdop). Onder precieze bedrijfsomstandigheden – gedicteerd door motortemperatuur, snelheid en belasting – slaat het EVAP-systeem deze opgevangen brandstofdampen op en blaast ze terug in het verbrandingsproces.

Wilt u meer weten?

Het EVAP-systeem is niet alleen ontworpen om alle ruwe brandstofdampen die uit gebieden in het brandstofopslagsysteem lekken op te vangen, op te slaan en te verwijderen, maar ook om een ​​reeks zelftests uit te voeren die het operationele en dampvasthoudvermogen van de brandstof bevestigen of ontkennen. systeem. Dit is een belangrijke taak omdat minstens 20 procent van de door voertuigen geproduceerde luchtverontreiniging afkomstig is van defecte voertuigbrandstofopslagsystemen

Er zijn veel manieren om het EVAP-systeem “op lekken te testen”, maar de meeste voeren de lektest uit wanneer het voertuig stilstaat (zoals ’s nachts) of tijdens de eerste keer opstarten nadat het voertuig een nacht heeft stilgestaan. De operationele prestaties van het EVAP-systeem worden ook bijgehouden door de aandrijflijncomputer door de verandering in de zuurstofsensorspanningen en de kortstondige brandstofafname af te lezen wanneer de opgeslagen dampen vrijkomen of terug worden “gezuiverd” in het verbrandingsproces. Deze waarden moeten aangeven dat er brandstof aan het systeem wordt toegevoegd en dat het totale mengsel rijker wordt. Het ontluchtingsproces vindt plaats wanneer het voertuig aan het accelereren is, en dat is wanneer de meeste voertuigen extra brandstof nodig hebben.

P0442 Diagnostische theorie voor winkels en technic

De P0442-code geeft aan dat er een klein lek is in het EVAP-systeem, maar dit is enigszins misleidend. Wat de code echt aangeeft, is dat het EVAP-systeem gedurende een bepaalde tijd geen bepaald vacuümniveau vasthoudt wanneer het zijn lektest uitvoert.

Hier ziet u hoe de verdampingslektest wordt uitgevoerd door de aandrijflijncomputer:

  1. Bij het uitvoeren van de lektest moet het voertuig ten minste vier tot acht uur hebben stilgestaan, zodat de motortemperatuur en de buitenluchttemperatuur identiek zijn. Er moet ook tussen de 15 en 85 procent brandstof in de tank zitten – dit is als uitgangspunt voor de test, aangezien benzine en diesel vluchtige vloeistoffen zijn die gemakkelijk uitzetten en verdampen bij warme temperaturen.
  2. Wanneer de lektest begint, wordt de ontluchtingsklep van de dampfles gesloten om te voorkomen dat verse lucht het EVAP-systeem binnendringt. De doorspuitklep is ook afgedicht.
  3. De lekdetectiepomp werkt om een ​​vacuüm op te bouwen in het volledige verdampingssysteem (zie de informatie over de lekdetectiepomp hieronder). Na een gespecificeerd tijdsinterval – gewoonlijk ongeveer tien seconden – wordt de ontluchtingsklep afgesloten en wordt het vacuümniveau in het systeem gemeten door de brandstoftankdruksensor.
  4. Ten slotte begint een aftelling, die de snelheid meet waarmee het vacuüm in het systeem vervalt. Als het vacuüm sneller vervalt dan de opgegeven snelheid bij twee opeenvolgende tests, zal de aandrijflijncomputer het EVAP-systeem laten mislukken en de P0442-code activeren. De meeste moderne EVAP-systemen zullen de lektest niet doorstaan ​​met een gaatje ter grootte van een pin ergens in het EVAP-systeem, wat neerkomt op 0,020 inch of een ½ millimeter.

Twee andere veelgebruikte varianten van de lektest van het verdampingssysteem

De lekdetectiepomp (LDP) gebruikt motorvacuüm om een ​​balgachtige pomp te laten werken om vacuüm op te bouwen in het EVAP-systeem zodra de verdampingsventiel het systeem heeft afgesloten. De LDP heeft een diafragma dat van vorm verandert naarmate er vacuüm ontstaat. Wanneer de gewenste hoeveelheid vacuüm is bereikt, opent het diafragma een reeks elektrische contacten die de LDP uitschakelen en het vacuüm verder opbouwen. Vervolgens start het systeem een ​​timer en controleert het hoe lang het duurt voordat het diafragma ontspant en de elektrische contacten sluiten. Als het diafragma zich in minder dan de vereiste tijd ontspant en de punten elkaar te vroeg raken bij twee opeenvolgende tests, wordt een code P0442 ingesteld door de aandrijflijncomputer. Het LDP-systeem is gebruikelijk op Chrysler / Jeep en veel Europese voertuigen

De stationaire of zittende verdampingslektest wordt uitgevoerd terwijl het voertuig stilstaat. De test maakt gebruik van wijzigingen in de gegevens van de brandstoftankdruksensor om te bepalen of er al dan niet een EVAP-systeemlek is. Zodra het voertuig gedurende een vooraf bepaalde tijd is uitgeschakeld, sluit de aandrijflijncomputer de verdampingsventiel. Elke drukveranderingen in de brandstoftankdruk worden nauwlettend gevolgd. Onder normale omstandigheden moet de druk in de brandstoftank langzaam afnemen naarmate de brandstof afkoelt. Als de druk iets sneller daalt dan de maximaal toegestane snelheid voor twee opeenvolgende tests, stelt het systeem een ​​code P0442 in. Dit type systeem wordt op veel GM- en Ford-voertuigen gebruikt.

EVAP-systeem

In zeer warme klimaten zal het EVAP-systeem mogelijk nooit zijn monitor laten draaien, want wanneer de luchttemperaturen boven of rond de 100 graden blijven, wordt de brandstof te vluchtig, waardoor het onmogelijk wordt voor een EVAP-systeem om een ​​nauwkeurige lektest uit te voeren.

Algemene tests voor het verdampingssysteem

  • Haal de code op en noteer de stilstaand beeld-informatie om als basis te gebruiken om eventuele reparaties te testen en te verifiëren. Als er andere EVAP-systeemcodes zijn, noteer deze dan ook speciaal, omdat deze mogelijk de P0442 activeren. Het is belangrijk om deze codes te adresseren voordat u probeert de P0442 te repareren. Doorspoelklep of ontluchtingsklepcodes (P0446, P0443) kunnen een P0442 activeren. Als de ontluchtingsklep of de doorspuitklep niet correct werkt, kan dit leiden tot een klein lek dat de P0442 zal vastzetten. Hetzelfde geldt voor codes voor brandstoftankdruksensor (P0451, P0452) of lekdetectiepompcodes (P1495).
  • Voer een zorgvuldige en nauwkeurige visuele inspectie uit van alle toegankelijke slangen en componenten in het EVAP-systeem op tekenen van schade of degradatie.
  • Gebruik een scantool en let goed op de aflezingen van de brandstoftankdruk. Werkt de brandstoftankdruksensor correct? Als dit niet het geval is, zal het systeem denken dat er geen druk of vacuüm wordt gecreëerd wanneer de EVAP-monitor wordt uitgevoerd, terwijl er in feite een druk / vacuüm wordt gecreëerd die de brandstoftankdruksensor niet kan lezen. De brandstoftankdruksensor is de primaire feedbacksensor waarop de aandrijflijncomputer vertrouwt voor de lektestgegevens telkens wanneer de EVAP-monitor wordt gebruikt.
  • Inspecteer en test de tankdop om te bepalen hoe goed deze op de tankvulopening past. Zorg ervoor dat de afdichting van de tankdop niet droog of gebarsten is. Als de dop geen vacuüm / druk afdicht of vasthoudt, kan dit de P0442-code activeren.
  • Controleer of de doorspuitklep en de ontluchtingsklep goed werken en houd vacuüm gedurende een aanhoudende tijd – ten minste dertig tot zestig seconden zonder verval. Als een van deze kleppen niet goed werkt, zal het systeem niet de juiste hoeveelheid vacuüm ontwikkelen en / of vasthouden. Bekrachtig zowel de doorspuitklep als de ontluchtingsklep meerdere keren om hun vacuümvasthoudvermogen te testen tijdens en na elke keer dat ze onder spanning staan. Het is niet ongebruikelijk dat deze apparaten met tussenpozen defect raken
  • Voer een “in bay” -lektest uit met een bidirectionele scantool en houd bij hoe goed de lekdetectiepomp presteert. Mogelijk moet u de lekdetectiepomp isoleren door de spoel- en ontluchtingsklep af te knijpen. In sommige gevallen is een handmatige prestatietest van de lekdetectiepomp nodig – dit kan worden gedaan door de contactpunten op de lekdetectiepomp handmatig van stroom te voorzien.
  • Als alle componenten naar behoren lijken te werken, voer dan nog een rooktest uit van het hele EVAP- systeem. Hiermee worden meestal eventuele lekken verwijderd die achter en / of onder onderdelen van het voertuig verborgen zijn. Let goed op de vulpijp van de brandstoftank, de koolstofhouder en de brandstoftank zelf, vooral waar de brandstofpomp en de brandstofpeilverzendeenheid zich bevinden en verzegeld zijn. Af en toe wanneer een brandstofpomp wordt vervangen, is de afdichting niet vervangen of correct geïnstalleerd. Dit kan kleine lekken in het systeem veroorzaken. Mogelijk moet u de achterbank verwijderen om de oorzaak van een brandstoftanklek verder te inspecteren en te lokaliseren.