Symptomen van een slechte koppelomvormer

In dit artikel gaan we het hebben over het deel van de automatische transmissie dat de koppelomvormer wordt genoemd. Na het lezen weet u hoe een koppelomvormer werkt, symptomen van een slechte koppelomvormer en de gemiddelde vervangingskosten.

In principe wordt het rotatievermogen van het motorkoppel via een koppelomvormer van de motor op de transmissie overgebracht. Deze converter is geïnstalleerd en gemonteerd op een flexibele plaat tussen de transmissie en de motor. De krukas draait de flexibele plaat om het conversie-effect te creëren.

Onder het deksel van de koppelomvormer bevindt zich een pomp die een aantal messen bevat. Deze bladen draaien als een propeller synchroon met de krukas van de motor . Hierdoor stroomt vloeistof uit de transmissie op de bladen van de waaier.

Dit specifieke messensamenstel is bevestigd aan de ingaande as van de transmissie. De snelheid en versnelling van het voertuig wordt bepaald door de hoeveelheid hydraulische druk die door dit proces in de transmissie wordt gegenereerd.

Symptomen van een slecht werkende koppelomvormer

De problemen met de koppelomvormer veroorzaken symptomen die vaak verkeerd worden opgevat als een mislukte transmissie . Als gevolg hiervan betalen mensen duizenden euro’s om hun transmissie te vervangen of te laten reviseren.

Wat ze niet beseffen, is dat de koppelomvormer mogelijk niet goed functioneert. De kosten voor het vervangen van de koppelomvormer zijn veel lager dan voor het vervangen van de transmissie.

Wanneer de koppelomvormer defect raakt, moet het voertuig meer werk verrichten om dezelfde snelheidsniveaus te behouden. De werking van de motor vereist meer omwentelingen per minuut, wat de transmissievloeistofdruk en het brandstofverbruik zal verminderen.

Het ergste van alles is dat het systeem meer warmte genereert, wat ook op andere gebieden nog meer problemen kan veroorzaken. Hier is een lijst met de typische symptomen die u tegenkomt bij een defecte koppelomvormer:

Uitglijden van de transmissie

Wanneer een koppelomvormer problemen heeft, laten ze zich snel zien omdat deze de vloeistof niet goed kan beheren. Er zal te veel of te weinig vloeistof in de transmissie gaan, waardoor de versnellingen glad worden, wat resulteert in een afname van de acceleratie.

Het brandstofverbruik van het voertuig zal ook afnemen. Er kan ook een lage hoeveelheid transmissievloeistof zijn, dus u moet eerst de vloeistof inspecteren zodra u merkt dat het uitglijden plaatsvindt.

Problemen met schakelen

Elke vertraagde of zachte verschuiving kan het symptoom zijn van de verlaagde drukoutput van de koppelomvormer. In plaats van dat de transmissieverschuivingen mooi en helder aanvoelen, zullen ze ruw zijn en niet reageren zoals ze zouden moeten.

De beste manier om de transmissie te ondersteunen zodat deze goed kan schakelen, is door de uitgangsdruk van de koppelomvormer te verhogen. De enige manier om dat te doen is het toerental van de motor te verhogen.

Problemen met voertuigsnelheid

Wanneer de output van de koppelomvormer niet consistent is, kan dit ertoe leiden dat de transmissie de snelheid van het voertuig verlaagt of verhoogt. Ondertussen zal de gashendel geen gelijktijdige veranderingen ondergaan omdat er een variërende hydraulische druk zal zijn.

Rijomstandigheden kunnen gevaarlijk worden wanneer dit gebeurt, dus gebruik uw voertuig niet op de weg totdat het probleem is verholpen. De ervaren variatie kan een huiveringwekkend gevoel hebben, maar het is nog steeds een goed idee om de transmissiesteunen te laten inspecteren en deze steunen indien nodig vast te zetten of te repareren voordat de koppelomvormer wordt geïnspecteerd.

Trillingen

Als u met een snelheid van ongeveer 30 mph tot 45 mph rijdt en u begint trillingen, trillingen of trillingen te voelen, kan de reden te maken hebben met problemen met de koppelomvormer. Het gevoel zal meestal lijken op dat van het rijden over een hobbelige weg, dus het moet gemakkelijk te merken zijn.

Het huiveren gebeurt plotseling zonder waarschuwing en verdwijnt dan plotseling. Maar u moet uw transmissie zeker laten inspecteren door een professional na de eerste keer dat u deze trillingen ervaart.

Zeurend geluid

Wanneer een koppelomvormer slecht gaat, zijn er veel verschillende soorten geluiden die kunnen worden gemaakt. Ten eerste kan er een zeurend geluid zijn dat klinkt als een stuurbekrachtigingspomp met weinig vloeistof erin.

De motor van de assemblage bevat een mechanisme met koppelingen. Als dit mechanisme slecht gaat, is er een ratelend geluid te horen. Dit geluid is mogelijk niet zo hard als het voertuig in het park staat. Zodra de transmissie echter is ingeschakeld, zullen de frequentie en het volume van het ratelende geluid toenemen, wat problemen oplevert voor uw converter.

Kosten voor vervanging van koppelomvormer

Als u een van de bovengenoemde symptomen heeft ondervonden, heeft uw koppelomvormer mogelijk een fout. De kosten voor het repareren van uw koppelomvormer zijn in feite meer dan alleen het vervangen van de omvormer. Laat het echter eerst door een monteur of auto-expert bekijken voordat u beslissingen neemt.

De meeste autoreparatiewerkplaatsen brengen iemand ergens tussen de 600 en 1000 euro in rekening voor vervanging van de koppelomvormer . Als u liever zelf de vervangende klus doet, kost een nieuwe koppelomvormer ergens tussen de 150 en 500 euro.

De exacte kosten zijn afhankelijk van het merk en het model van uw voertuig. U bespaart tenminste de arbeidskosten als u het zelf doet. Het is echter een grote klus, omdat de transmissie moet worden verwijderd, zodat de koppelomvormer kan worden geïnspecteerd en vervolgens kan worden vervangen, dus als je een beginner bent, wil je dit waarschijnlijk niet aanpakken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*